Renault CEO Luca de Meo zegt dat het cruciaal is dat het Alpine-team eindelijk “de zaken op orde krijgt” voor de nieuwe Formule 1 reglementen van 2026.
Er gaan momenteel wilde geruchten dat het team uit Enstone overweegt om voor 2026 geen eigen motor meer te bouwen.
De Meo geeft ruiterlijk toe dat Renault zijn laatste grote motorproject heeft verprutst.
“Toen we aan het hybride tijdperk begonnen, presteerde onze motor niet,” vertelde hij aan Autocar, verwijzend naar 2014. “We waren wereldkampioenen met Red Bull, maar met hybride ging het mis.”
“Zelfs de motor die we in 2021 ontwikkelden had elke ronde een achterstand van 0,2 tot 0,5 seconde,” voegde De Meo eraan toe. “En dit jaar hebben we de auto verprutst.”
“Als je alles bij elkaar optelt, lopen we tot 1,5 seconde achter op waar we moeten zijn.”
Volgens de laatste speculaties zou Renault zijn motorproject voor 2026 eenvoudigweg kunnen schrappen en terugvallen op een klantenmotormotor van een andere fabrikant.
Een vroege favoriet zou het nieuwe Red Bull Powertrains-Ford motorproject van voormalig partner Red Bull kunnen zijn, terwijl Mercedes mogelijk de capaciteit heeft om een nieuwe klant toe te voegen, gezien de overstap van Aston Martin naar Honda-kracht vanaf 2026. Ironisch genoeg maakte Red Bull in het verleden gebruik van de Renault-motor.
De Meo vervolgde: “Voor dit jaar en 2025 zullen we proberen met de huidige setup, en dan pushen om de zaken voor de volgende cyclus op orde te krijgen. Dat is de uitdaging.”
“Maar we zullen alles doen wat nodig is om een competitief team te zijn.”
Ondertussen geloven zowel het Franse Auto Hebdo als de Zwitserse krant Blick dat Valtteri Bottas een optie zou kunnen zijn om de vertrekkende Alpine-coureur Esteban Ocon volgend jaar te vervangen.